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This is the website of the Department of European Planning Cultures at the Faculty of Spatial Planning at the Technical University of Dortmund, Germany.

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Current Information

WeMakeTheCity 2019: Imagining inclusive and thriving cities

WeMakeTheCity 2019: Imagining inclusive and thriving cities

By Catherine van Rijswijck, 17 July, 2019

The city of Amsterdam has been growing at a rapid pace and is often portrayed as an urban success story. However, attracting migrants, investors, businesses as well as tourists means that this extraordinary growth brings with it certain drawbacks. Housing unaffordability as well as crowded cycling lanes, streets and public spaces take their toll on the quality of life in the city. Yet the Dutch capital is not alone because globalization, migration, climate change and digitalisation are interrelated challenges that all metropolitan areas face.

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Conversational Cuts on Learning and Urban Resilience

Conversational Cuts on Learning and Urban Resilience

By Robin A. Chang, 9 May, 2019

Reconciling the conceptual and actual implications of urban resilience is struggle that should not only be taken up in later phases of scholarly discourses, but in early phases of developing academic education. Indeed, the process of epistemological untangling is something that we as educators as well as researchers should better confront. The former more so than the latter, as we might learn a thing or two from the process ourselves. Continue reading

Wie groß ist der Wendekreis der Verkehrswende?

Wie groß ist der Wendekreis der Verkehrswende?

Vor über 30 Jahren erschien in Nordrhein-Westfalen der Runderlass „Grundsätze zur besseren Integration von Stadterneuerung und Stadtverkehr“, der eine „enge Koordination von Städtebau und Verkehr auf der Grundlage integrierter örtlicher Planungen“ forderte. Der Runderlass formulierte die bis heute gültigen Prinzipien der Verkehrsvermeidung (kürzere Wege), Verkehrsverlagerung (weniger Autoverkehr, mehr Fuß-, Rad- und öffentlicher Verkehr) und einer verträglichen Verkehrsabwicklung. Angesichts der Grenzwertüberschreitungen in Innenstädten und der weiter steigenden klimarelevanten Emissionen im Verkehrssektor stellt sich die Frage, wie wirksam die strategische Verkehrsplanung und Verkehrspolitik in Städten eigentlich sind. Sind die Ziele, Instrumente und Verfahren noch angemessen? 

Die Fachgebiete Verkehrswesen und Verkehrsplanung sowie Europäische Planungskulturen an der Fakultät Raumplanung der TU Dortmund untersuchen daher die Praktiken der strategischen Verkehrsplanung in Städten und Gemeinden Nordrhein-Westfalens. Welche Erfolge zeigen sich, welche Hemmnisse bestehen? Was lässt sich aus guten Beispielen im In- und Ausland lernen?

Das Projekt hat eine Laufzeit von drei Jahren und wird vom Verkehrsministerium Nordrhein-Westfalen gefördert.  

Fachgebiet Europäische Planungskulturen vertieft Kooperation mit der Universität UFABC in Sao Paulo

Fachgebiet Europäische Planungskulturen vertieft Kooperation mit der Universität UFABC in Sao Paulo

In den kommenden 4 Jahren werden Professoren und Doktoranden mehrfach die Gelegenheit haben, die brasilianische Partneruniversität UFABC zu besuchen. Umgekehrt können Wissenschaftler aus Sao Paulo nach Dortmund kommen. Der wechselseitige Austausch vom DAAD und der brasilianischen CAPES finanziert. Am Teilprojekt “Planung und Governance nachhaltiger Entwicklung in Metropolitanregionen in Brasilien und Lateinamerika im Kontext des Klimawandels” sind außer der Fakultät Raumplanung noch die Universität Duisburg-Essen sowie weitere internationale Partner – Groningen, und Partner in Kolumbien, Mexiko und Chile – beteiligt.

Neuerscheinung/ New Publication: Politikrelevantes Wissen in der Raumplanung

Neuerscheinung/ New Publication: Politikrelevantes Wissen in der Raumplanung

Patricia Feiertag, 10. September 2018

Wer trägt dazu bei, politikrelevantes Wissen zu erzeugen und in Beratungsprozesse einfließen zu lassen? Wie wird die Grenze zwischen Wissenschaft und Politik überbrückt? In diesem Buch werden politikberatende Organisationen in Deutschland, den Niederlande und der Schweiz untersucht und verglichen, ergänzt durch eine vertiefende Fallstudie der Ressortforschungseinrichtung Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (BBSR).

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Conversational Cuts on research about the german metropolitan regional governance

Conversational Cuts on research about the german metropolitan regional governance

Jingxian Tang, 27 June, 2018

As a researcher from East Asia, I – in addition to my friends in the academic field of planning, have long been curious about the relatively balanced polycentric spatial structure of Germany. The equalization of life and environmental quality is a fascinating inspiration for the generally economically and socially polarized Asian cities. With a strong motivation to better understand the comprehensive characteristic of the German system (not specifically limited to the planning system) that encourages a balance between qualities of life and environment, I left Tsinghua for one year and started a solo academic exploration at the TU Dortmund. I will share the insights I have collected since last November, which also serve as a “Thought Adventure” for a young Chinese scholar in the Cooperative-Federal world.

Given the current remarkable regional policy updates in China, it did not take long for me to turn my focus to German metropolitan regional governance. After 7 months of documentation collection, regional organization survey, more than a dozen interviews on practical regional projects, and repeated framework adjustments, I think my grounded perspective could definitely reveal some systematical features in addition to existing drawbacks of governance in Germany.

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